lördag 28 december 2013

Att kläcka i maskin- Det strider mot naturens alla lagar, men det går!

Jag har varit mycket tveksam till att kläcka kycklingar i maskin. Jag tycker personligen att alla bebisar ska få växa upp med en moders omsorg och visdom, framförallt djuren. Men nu har jag letat länge nog och just de raser som jag har varit intresserad av säljs sällan som livdjur så var ägg det enda alternativet. Först tänkte jag köpa två ruvvilliga hönor (fick nys på två dvärg kochin som var ruvtokiga och tomruvade för jämnan) som skulle få ruva mina avelsägg men efter noga övervägande så kändes det bättre att kläcka mina första i kläckare. Så nu får jag bli deras mamma och vara med från första början.

Jag får försöka visa dem hur de ska leta efter mat. Hönsmamman visar genom att själv picka med näbben men jag får picka med fingret eller näsan =D Nu blir det förhoppningsvis i alla fall 10-15 kycklingar på mitt första kläck, hoppas på fler men vågar inte tro det förrän jag ser det.

Kycklingarnas surugatmamma ;)

Brisea Octagon 20 ECO A (rymmer 24 stycken hönsägg)
Jag hade först tänkt att köpa en väldigt enkel maskin men min kära sambo tyckte att vi skulle satsa på kvalité och en maskin som man såg in i. Såklart att vi vill se in till pycklisarna när de kläcks!
Så den här blev det istället.

Att kläcka i maskin är en konst har jag förstått så jag tar verkligen inte för givet att det ens blir något slutkläck men jag hoppas ju!
21 dagar tar det för ett ägg att utvecklas till en kyckling och det är en väldigt känslig process vilken jag kommer att skriva om och visa bilder ifrån i ett annat inlägg. Men på endast 21 dagar går ägget från att vara en god, slabbig sörja till att bli en befjädrad, fluffig dunboll.
Dag 1-18 ska äggen vändas flera gånger om dagen och just nu är jag glad att jag struntat i mitt hemmabygge och istället köpt en helautomatisk maskin som vänder/vaggar äggen två gånger varje timme. Äggen ska vändas för att temperaturen i ägget ska vara jämt och även för att minska risken för att hinnan ska fastna på innerväggen och då blir kycklingen fast inne i ägget.
Temperaturen i kläckaren ska ligga på runt 37,5* C om det finns en inbyggd fläkt och något högre om det inte finns fläkt. Från dag 18 bör man höja tempen en aning och för mig som har fläkt kommer tempen då att vara runt 38,5* C.
Fukt är superviktigt i kläckaren annars kan skalet bli hårt och kycklingen kommer inte ut ur ägget. De första 18 dagarna ska fukten ligga på 40% och sedan höjs fukten till ca.60%. Det är lätt att få fukt i kläckaren genom att lägga in wettex-trasa som man blöter ett par gånger om dagen. Dagen innan och dagen för beräknat kläck kan man också spraya lätt med en blomspruta för att få in mer fukt.

Det är väl ungefär det viktigaste jag behöver ha koll på under "ruvningen" men jag vill ju lära mig allt så håll utkik om ni är intresserade ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar