måndag 3 mars 2014

Häst- och sommarsugen

Varje gång som solen tittar fram så får jag en riktig längtan efter att ge mig ut i skogen på en ridtur. Att i bara linne, ridbyxor och kängor känna vinden mot ansiktet i en härlig galopp. Låta hästen arbeta och känna musklerna jobba när vi rider uppför berg och nerför smala stigar.

Min kära mor har tre goa haflingerhästar. Ett gammelsto vid namn Nellie (Nellie-Snällie!) och hon är mor till de andra två. På Nellie slänger jag utan tvekan upp min 4-åring och låter henne rida. Oftast barbacka och då sitter barnens mormor bakom och de både travar, galopperar och hoppar över stockar. Snällare häst finns inte och jag litar blint på att hon tryggt ta hand om mina små när de sitter på.
Sedan har mamma ett ungsto, Noomi som snart fyller 4 år och hon är inriden och så duktig för sin ålder. Även hon är trygg och orädd. På henne sitter inte barnen än men jag tar mig gärna en tur på henne.
Och sist men inte minst så finns också lilla Nelson, 2-årig hingst. Han går i hingstflock ännu men som föl var han en riktig kelgris.

Noomi, Nelson och Nellie

Nellie är ett högt rankat avelssto (1:a plats med höga poäng). Och både Noomi och Nelson är efter meriterade avelshingstar.

Nellie-Snällie står snällt stilla när barnen sitter på. Här är det lilla V's premiär på hästyggen, 6 månader. 
Hon satt tryggt i storasysters famn och L sitter redo för en sväng i skogen med mormor =D

Jag och Noomi njuter av sommarvärme och grönt gräs. Här var hon 2 år =D

Nelsons mamma Nellie blev sjuk efter fölningen och vi fick åka till veterinär med henne och då fick Nelson såklart följa med. Men det är jobbigt att vara ett nyfött föl och även jobbigt att vara gravid så Nelson och jag vilade tillsammans när mamma Nellie och matte Maria gjorde veterinärbehandlingar. Allting gick bra och efter ett par dagar på kliniken fick de komma hem igen.

Jobbigt att vara liten och tröttsamt att vara nygravid ;)

Sååååå mysigt! <3

1 kommentar: