tisdag 4 februari 2014

Fröer under leverans

Idag var jag förbi Granngården och köpte Såjord. Såjord är att föredra när man ska förså frön då denna innehåller mycket lite gödning. Gödning behövs först när plantan blivit större och ska omskolas, det vill säga när plantan ska flyttas till en större kruka. Vid första omskolningen ska jorden gödas sparsamt och vid andra omskolningen behövs det mer.
Om man vill så kan man blanda såjorden med lite aska, det gillar fröna och börjar gro fort. När fröna är satta vill de stå i rumstemperatur och ljust, men undvik solljus. Ett litet drivhus är bra men det går lika lätt att bara sätta en 1-liters plastpåse på och snodda en gummisnodd runt såkrukan. Glöm inte att göra några småhål i påsen så att plantan får syre.
Jag försår i små plastbehållare som har ett hål i botten, när jag ser rötterna genom hålet är det dags för omskolning. Vid omskolningen använder jag det som finns hemma, oftast halva mejeripaket. Billigt/gratis och bra att återanvända såklart =D


Idag lade jag min beställning hos Frökungen och då beställde jag bara det som skall försås. Det blev tre olika sorters paprika, sex olika tomater, två sorters gurka och squash. Resterande köper jag i maj när det med säkerhet börjar bli varmare i marken.
Något som jag ska odla mycket av är kryddor, främst kryddor som passar till vilt men även annan krydda som kan torkas, smulas och förvaras i kryddburkar. Massor med Basilika ska odlas så att jag kan både torka och göra pesto av.
Jag har bett vänner att spara kryddburkar, glasburkar och glasflaskor åt mig som jag kan använda till sylt, saft och inläggningar.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar