onsdag 5 februari 2014

Lisas Snabba Frallor & Vitlöksbröd

I lördags skrev jag ju om Mellomiddagen som vi åt här hemma och jag lovade att bjuda på ett recept. Receptet är på mina Snabba frallor som också kan bli till mitt vitlöksbröd. Receptet är efter eget huvud och kallas "snabba" för att brödet enbart ska jäsas i 15 minuter när det är utbakat, därför kan man fort få goda, nybakade frukostfrallor eller lite extra gott till middagen

Lisas Snabba Frallor & Vitlöksbröd

75 g jäst
50 g smör
2 msk olja 
5 dl vatten (eller 50/50 vatten/mjölk)
½ msk salt
12 dl vetemjöl

-Smula jästen i en stor bunke och salta
-Smält smör, blanda i vätskan och värm till 37*c
-Häll degvätskan på jästen och rör till den löses, tillsätt olja
-Arbeta ner mjölet och knåda degen ordentlig (1-2 minuter i assistent)


*Frallor
-Ställ in ugnen på 250*c
-Dela degen i 12 bitar, rulla varje bit till en bulle och lägg på pappersklädd plåt med skarven neråt.
-De jäser mycket men det gör ingenting om de jäser ihop i ugnen.
-Jäs under bakduk i 15 minuter
-Grädda i mitten av ugnen i 7-8 minuter
-Svalna under en bakduk

Lisas Snabba Frallor


*Vitlöksbröd:
Ställ in ugnen på 200*c
-Dela degen i fyra delar och rulla ut varje del till en baguette och vrid den en aning.
-Lägg två baguetter på varje plåt och jäs under bakduk i 15 minuter
-Grädda mitt i ugnen i ca.15 minuter
-Låt svalna under bakduk och gör under tiden vitlökssmöret

Vitlökssmör:
50 g smör
1-2 vitlöksklyftor
1 krm salt
1 msk hackad persilja

-Skär snitt i brödet, skär gärna brödet på snedden
-Lägg en klick vitlökssmör i varje snitt
-Pensla brödet med lite vatten
-Ställ in mitt i ugnen igen, ca.10-15 minuter

Lisas Snabba Vitlöksbröd

Lycka till =D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar