torsdag 6 februari 2014

Göra egna kryddor/torka frukt

Genom att torka örter, grönsaker, frukt, bär eller svamp så kan man enkelt göra egna kryddor. Det tar ofta lite tid att torka men natten är lång.



Just precis, nattetid! Torka dina kryddingredienser i ugnen över natten, runt 60*c det är också viktigt att ugnsluckan inte är helt stängd, jag sätter en träslev emellan. Detta är perfekt för tomat, paprika, lök, örter, peppar och blåbär och hallon.
Det som ska bli kryddor behöver vara helt torra och hårda så att de klarar att mixas till fint pulver utan att klumpa sig. Detta göra jag med tomatpulver (god smakhöjare i grytor), paprikapulver, lökpulver, vitlökspulver och chilipepparpulver. Det går att använda flera av dessa för att göra egna kryddblandningar genom att blanda i exempelvis peppar och salt. Recept på kryddblandningar kommer framåt sommaren när det finns mycket råvaror att arbeta med.
Bär som torkas använder vi i müsli eller direkt i frukostfilen.

Örter kan med fördel knytas ihop till en bukett och hängas upp och ner för att torka, detta tar givetvis längre tid, räkna med ett par veckor, men det är så ju så vackert och luktar riktig gott om dem.



Äpplen skalar jag, kärnar ur med en urkärnare och skär medeltunna skivor. Skivorna hänger jag upp på en tjockare tråd och hänger upp nere i källaren, de torkar bäst där det är mörkt och svalt, dessutom tar de ingen plats där nere. När äpplena har torkat är de väldigt goda att klippa ner i müsli, blanda med lite kanel och ät som lördagsgodis eller som jag föredrar dem; torkade neutrala och supergoda snacks!


Svampen, främst trattkantareller (de gula kantarellerna vill jag förvälla och frysa) tycker jag att man lättast lufttorkar eller hänger upp. Lufttorkar dem på tidningspapper i ett rum där barnen inte vistas och det brukar ta två-tre veckor. Annars så använder jag en nål och sytråd och trär på svampen och hänger sedan upp den i källaren hos mina äpplen.
Torkad svamp kan förvaras som den är och kan läggas ner i grytor och såser. Om man vill använda den "färsk" så blötlägger man den i en timma innan användning. Annars så mixar man den torkade svampen och får ett fint svamppulver vilket är en bra smakhöjare till marinader, såser, stuvningar eller grytor. Eller varför inte göra svampsmör, bred på smörgås, på med ost och in i ugnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar