måndag 24 februari 2014

Många raser och avel

Jag fick en fråga från Malin som undrade hur det kommer sig att jag ska ha fyra olika hönsraser och hur de då blir renrasiga. Och hon undrade också vad jag menar med att "plocka bort ägg".

Jag är ju nybörjade på höns och har heller inte träffat så många höns i mitt liv. För mig är det viktigt att hitta en eller flera raser som jag tycker om. Men eftersom jag just nu inte har plats att hålla flera renrasiga grupper så kommer jag bara att ha tupp ur en eller två raser och låta dem gå rasrent sommarhalvåret.

En annan anledning till att jag nu provar mig fram med flera olika reser är för att jag tycker att det är så otroligt vackert med olika färg på äggen men kravet är att djuren fungerar i kombination till att det ger gott och gärna mycket kött =)

Såhär kommer mina två grupper att se ut i sommar.

Wyandottetuppen får gå med sina wyandottehönor och isbarhönor (grönvärpare). Om vi ska ruva fram wyandottekycklingar så kan jag ta bort de gröna äggen (som troligtvis också är befruktade) och de får hamna i vårat kök till mat och bak. De beiga äggen läggs under en höna eller i kläckaren om ingen ruvvillig höna finns. Ruvhönan kan vara antingen wyandotte eller grönvärpare.

Samma sak med Maranerna som får gå med Aracuanhönor. Om vi tar bort de blå äggen så får hönorna ruva fram kycklingar ur de bruna äggen vilka då kommer att vara renrasiga avkommor. 
Däremot kan blandningen av Marantupp och Aracuanahöna ge en otroligt fin avkomma som värper militägröna ägg =D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar