måndag 10 februari 2014

Kyckling på fredag

Hur märkligt är det inte?!

Vi bestämde att från och med årsskiftet så är det köpstopp på kycklingkött hemma hos oss. Och till en början kändes det både enkelt och självklart, inget svårt alls faktiskt.
Men just idag har jag lite kycklingabstinens och magen ber om det ljusa köttet. Vart jag än vänder mig och vart jag än tittar så dyker det upp recept på smarriga kycklingrätter. Kycklingwook, kycklingburgare, wraps med tacofärs gjord på kyckling, kycklingsallad, kycklinggratäng med fetaost och givetvis stekt kycklingfilé med min urgoda kycklingsås och sallad till.

Jag tänkte åka till affären och leta efter KRAV-kyckling men sedan tog samvetet över ändå. Nej, jag vill ju äta kött som blivit av lyckliga djur och främst kyckling som jag vet har det så hemskt, även de Krav-uppfödda.
Vi slaktar nog vår första ungtupp till försommaren och sedan hoppas jag på storslakt under hösten. På sikt kommer vi att slakta så att vi får ihop ungefär 50 kg/år, efter tillgång såklart och detta är för husbehov. Man räknar med att en medelfamilj i Sverige äter ungefär 350 kg kött/år och av det är ungefär 60 kg just kyckling. Det låter ju så mycket men om man räknar med att man äter minst en rätt som innehåller kyckling varje vecka så har du snart uppfyllt den kvoten (1 kg/veckan= 52 kg/året).

I förgrunden ses en kyckling av värphybrid- brun Lohman  och bakom är en kött-hybrid, Broiler.
Skillnaden är markant då Broiler är avlad att växa onaturligt fort och under hemska fysiska förhållanden.

Värphybrider används inte alls till köttproduktion utan tuppkycklingarna mals ner levande när de är 1 dag gamla och hönorna går till äggproduktion. De slaktas när de värpt i 1-1½ år men går sällan till köttindustrin.
Broiler är den kyckling som hamnar i frysdisken och även kycklingen som vi önskar äta på fredagar.

 
VARNING! Starka frekvenser förekommer i videon, känsliga tittare varnas!
Se gärna videon för att förstå vilken industri vi främjar genom att köpa kyckling i affären. 

Vi har valt att bojkotta köpt kyckling, även den Krav-märkta för att inte främja industrialiseringen av levande varelser. Gör ett aktivt val Du också!

1 kommentar:

  1. Vad bra att du tar upp detta! Får jag använda informationen i min blogg? Visste inte att tuppkycklingarna mals ner levande, fy f-n så vidrigt! Men hur kan de se könet så tidigt?
    Vet inte om jag vill titta på videon, usch.

    I dag ska vi har tupp till middag. Egen go tupp som inte har kunnat ha det bättre.

    Skön söndag till dig

    SvaraRadera