måndag 30 december 2013

I have a dream

Alla känner ju till den begåvade mannen Martin Luther King som höll det kända talet "I have a dream...". Ja jo det har jag, eller vi, jag och min sambo också.

Vi tittade på varandra och undrade om det här var allt.
Är det på dessa asfalterade gator mina fötter ska vandra på? Är det avgasluften som jag ska andas? Ska jag arbeta hela livet för att ge någon annan löning? Ska jag...ska jag...ska jag?
Det måste finnas mer, det kände vi i hela kroppen och vi bestämde oss för att hitta livet i livet.
För mig handlar det mest om livsstil, att tjäna egna pengar, bygga upp någonting som vi får föra vidare och lämna efter oss. Jag vill vara hemma mer med barnen än vad som idag ges möjlighet till.
För min kära sambo handlar det om att låta en hobby och ett intresse bli till en lönsam verksamhet.
Vi vill bli självförsörjande! Dels ekonomiskt och även på andra sätt. Sedan en tid så bakar vi allt bröd själva och det är bara början. Inom ett par år förväntar vi oss kunna vara självförsörjande på all kött och även kunna bedriva verksamhet runt djuren som gör att de bekostar sig själva.

 Men allt kan inte komma på samma gång utan en liten bit i taget. Just nu börjar vi med hönor och sambon utvecklar sin kunskap inom jakt. Vi väntar på att en drömgård ska komma ut till försäljning, slå undan benen på oss och låta oss hitta rätt hem. Jag ska snart börja läsa på universitetet för att få en bra yrkesutbildning. Det kommer jag att göra vid sidan av föräldraledighet för att slippa extra studielån. De första åren kommer vi båda att arbeta heltid och eftersom hoppas jag att istället kunna arbeta minst 50% på gården och sambon likaså. Vi har många bra idéer om företagande och mitt yrkesval kan ge mig möjlighet att arbeta självständigt och hemifrån.

Vi drömmer oss bort...barfotafötter som vandrar över gröna ängar, en liten barnmun som färgats röd av bär och ett liv som vi själva utformat, ett liv som låter oss leva...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar