torsdag 2 januari 2014

Pirrar i magen och kycklinginredning

Idag är dagen då de första äggen samt kläckaren borde komma med posten. Äggen ska sedan ligga och vila i rumstemperatur ett dygn och jag ska lusläsa manual till kläckis.

Det pirrar lite i magen nu och jag ser verkligen fram emot detta. Hoppas att det fungerar som det ska och blir ett bra kläck. Dock har jag förstått att det första kläcket alltid misslyckas så jag har inte så höga förväntningar.

Nu börjar vi dock klura på hur vi ska låta kycklingarna bo den första tiden. Inne är en självklarhet men hur deras boning ska se ut. Jag har sett dem som använt sig av stora kaninburar men kycklingar sägs vara självmordsbenägna så jag vågar inte ha dem i någon bur där de skulle kunna fastna. Vi pratade om att försöka hitta en begagnad spjälsäng som vi nätar med hönsnät på insidan och ett lock av träram och nät. Då får vi in en kabel till värmetaket också. Måste köpa både värmetak och en liten vattenautomat för kycklingar.  I vattenautomaten kommer jag att lägga lite hö eller stenar för att förhindra att kycklingarna dränker sig. Matskål tar jag nog bara någon liten tallrik till en början och köper till en liten foderautomat sedan.

Men vi har ju cirka 25 dagar på oss att ordna till kycklingarnas kryp in. När de flyttar in i hönshuset så kommer de att få halva golvytan men ett litet kryp in där värmetaket kommer att stå.
Kom igen nu, gå vägen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar