onsdag 5 februari 2014

Broccolistuvning med Pocherat Ägg

Dagens lunch för mig. Så gott!
Barnen åt panerad fisk, potatis och broccolistuvning.

Jag använde färsk broccoli men det går lika bra med fryst. Dela den smått och koka upp i vatten, låt rinna av väl i durkslag. Smält smör i kastrullen, vispa ner mjöl och rör ut med mjölk. Koka upp, häll i broccolin och smaksätt efter eget tycke (salt och peppar för en god bas, vitlök, muskot eller lite curry är gott).

Till ägget kokar jag upp 1 liter vatten, 4 tsk salt och två teskedar ättika. Sedan sätter jag ett mindre durkslag i stål i kastrullen, knäcker ägget i en kaffekopp försiktigt och häller det sedan väldigt försiktigt ner i durkslaget. Använder sedan en sked och durkslaget för att forma ägget runt. Det tar ungefär fyra minuter för vitan att stelna helt och kan slevas upp med hålslev. Låt rinna av innan det placeras på tallriken.
Ett lyckat pocherat ägg ska ha rinnig/krämig gula och helt fast vita.

Mums!

1 kommentar:

  1. Kan du visa bilder på hur du pocherar ägget? Det lät gott och bra med ny äggrätt, fungerar det med stuvad spenat till tror du?
    Mina hönor lägger så mycket ägg nu att jag har svårt att göra av mä dem :D

    Kram Pia

    SvaraRadera