lördag 22 februari 2014

Ladda kläckaren inom kort

Så glad jag är nu! Igår ringde en äggförsäljare som jag bokat ägg av och jag stod ju på väntelistan som var lång och först i mitten/slutet av mars skulle han få ihop mina ägg+leverans. Men som sagt så ringde han igår och sade att en köpare hade avbeställt sina ägg som skulle skickas på tisdag och dem ska jag få =D

Så innan helgen ska äggen vara här hemma och läggas i kläckaren, jag hoppas att jag kan lägga dem fredag eller lördag så att sambon inte missar kläcket denna gång =D

Och nu kom vi ju till de där med raser också, det blir kombirasen (bra äggproduktion och gott kött) Maran (som lägger mööööörkbruna ägg) och den rumplösa Aracuanan som lägger blå/turkosa ägg också den kombi. Och eftersom raserna har varsin färg på äggen så kommer jag fortfarande att kunna hålla det färgrent genom att bara spara tupp i en av raserna.
Men i sommar ska vi ha två rasrena grupper att få kycklingar av. I hönshuset kommer det att gå Wyandottetupp tillsammans med wyandottehönor och grönvärparhönor så där kommer vi att ta bort alla gröna ägg och ruva kycklingar på de beiga Wyandotteäggen.
I sommarbostaden ska vi ha Marantuppen med sina Maranhönor och aracuaorna och då plockar vi alltså bort alla turkosa ägg och låter dem bara ruva de mörkbruna.

Grönvärpar- och aracuanatupparna kommer att hamna i frysen och till vintern ska vi alltså bara ha tupp ur en ras kvar. Kanon!! =D

Svartkoppar Maran (mörkbruna ägg)

Guld/svartrandad Wyandotte (beige/rosa ägg)
Såhär ser alla mina Wyandotter ut förutom Törnrosa som ser såhär;

Wyandotte Brun/blårandad
(fast jag tror att Törnrosa blir mer koppar/guld än brun)


Blå/lavendel Aracuana (Blå/turkosa ägg)

Isbarblandning (gröna ägg)
Ungefär såhär tror jag att min Tyra kommer se ut och även den andra grå.

2 kommentarer:

  1. Av nyfikenhet; vad menar du med att "ta bort äggen" och varför ska du ha fyra raser? Är det inte enklare att ha en rasren grupp?
    Som sagt jag frågar av nyfikenhet då jag är väldigt sugen på att flytta till landet och ha lite djur och framförallt höns nu när jag följt din blogg så länge :)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Ja det är roligt med de där fina färgerna på äggen. Lycka till med kläcket!

    SvaraRadera