måndag 13 januari 2014

I sinnet sitter jag med händerna i solvarm jord

Vilken härlig vinterdag!

Barnen och jag har varit ute på förmiddagen, lilla V sov i sin vagn medan L och jag åkte pulka i vår lilla backe i trädgården. Att kalla det backe är att ta i, en liten slänt kanske passar bättre in i beskrivningen. Men vi sprang upp och åkte igen och igen och igen. Vi tävlade om vilken pulka som åkte snabbast och sjöng vintersånger, "Ja, Se det snöar..."
Vi åkte tills kinderna var lika röda som julgranskulorna och vi hade säkert kunnat assistera Tomten om Rudolf skulle drabbas av släckt mule. Det var dags att tina upp oss inne i värmen och äta lunch. Grönsakssoppa med klimp stod färdig på spisen, mums! Soppan hade jag ställt på låg värme innan vi gick ut och klimpen hade stått kall sedan morgonen. Det är något visst med varm soppa när kroppen är frusen, dessutom försöker jag att dra ner på köttkonsumtionen här hemma nu när vi fortfarande måste handla kött i affären. Så två dagar i veckan tänker jag att vi ska hålla köttfria. Det är bra för receptinspiration också, att tvinga sig testa på nya vegetariska maträtter =)

Nu har jag börjar planera trädgårdslandet och växthuset. Vad ska växa vart? Vilka fröer ska jag förså? Snart är det dags att sätta de första fröna i jord i odlingslådan. Nu är det hög tid att plantera paprikafrön då de är väldigt långsamväxande och  har större chans att överleva ute i växthuset med försommarens temperaturskiftningar om de hunnit växa upp och blivit en stor och stark planta.
I år ska vi odla ha röd, orange och gul paprika, de har så vacker färg och gör sig bra bland alla gröna blad. Jag tycker om vackra grönsaker, de smakar ofta väldigt bra i munnen också =D



Vilken färg på paprika föredrar du?

Annars ska vi plantera:
Palsternacka
Morot
Potatis
Jordgubbar (till barnen såklart, de sitter i jorden sedan i augusti)
Lök av alla slag
Tomat
Bönor (både gula och gröna)
Ärtor
Squash

Vad har jag missat? Tips på god och härdig gröda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar