tisdag 14 januari 2014

Trevlig förmiddag, konsumtion och andrahandsvärde

Första dagen tillbaka på förskolan för L så jag och V åkte på babysång i byn. Så skönt att umgås med andra föräldrar och mysigt för lilla V att träffa andra bebisar. Kul att alla barnen var i samma ålder =) det ska vi absolut låta bli en stående aktivitet.
Väldigt roligt att få prata med föräldrarna då flera delade mina syn på självhushåll och jag fick lite nya tankar samt idéer som jag går och grunnar på nu, kul! =)

Nu sover V men hon behöver snart vakna då vi ska hämta L på förskolan, åka in till stan och posta paket samt handla lite mat.
Paketen innehåller kläder som jag sålt på Tradera, ännu en del i vägen mot att få livet att gå runt utan konsumtion. Eller ja, jag köper faktiskt nästan alla barnkläder nya, fyndar ytterkläder på Tradera ibland och borde verkligen bli bättre på att köpa begagnat för att bidra till kretsloppet. Men jag har som regel att jag inte får köpa in ett butiksnytt plagg om jag inte säljer ett gammalt. Ett sätt att döva min konsumtionsångest kanske ;)
Bra kläder att köpa begagnat är märkeskläder, framförallt ytterkläder till barn av kända märken som Polarn och Pyret, Molo eller Didriksson. Vanligtvis kan man köpa in en overall för halva butikspriset och sedan sälja den för ungefär samma pris om lite lägre på grund av eventuellt slitage. Men jag har då ändå kunnat köpa en grymt bra overall väldigt billigt och får tillbaka mycket när jag säljer den. Bra deal, inte sant! Men oftast köper jag en ny märkesoverall med vetskapen om att jag kan sälja den för halva priset vilket ger mig 50% "rabatt" på nypriset. Det gör overallen billig i slutändan men barnen har varit varma och torra hela vintern =)

Köper du andrahandskläder till dig eller dina barn?
Vart handlar du helst?
Vad är det du vanligtvis köper?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar