onsdag 15 januari 2014

Torka- Ta tillvara på maten

Efter hönsstormen som befunnit sig i mitt huvud sedan försommaren så känner jag att stormen blivit en bris vilken är behagligt mild. Det är nog för att om bara 1½ vecka bor det små pycklisar hemma hos oss och vi är igång med hönseriet.

Då är det dags att snöa in sig på nästa syssla- Odling!

Själva odlingsarbetet och tankarna om det kommer inte igång förrän marken är bar och jorden blivit varm men jag tänker just nu på det som ska förodlas och främst hur vi ska ta tillvara på skörden. Jag vet av erfarenhet att tomater brukar det alltid bli fasligt mycket av och den ska vi både passera och krossa för att sedan konservera. Kanske att vi ger oss på att göra egen ketchup och pastasås.
Då kommer den andra delen som tar både plats och lång tid, speciellt då jag inte tänker köpa en sådan maskin- Torka!

Det ska torkas matkryddor och örter som ska bli te. Vi ska torka äppelskivor, tomat, svamp, bär och en del grönsaker. Frukt och bär som torkas kan användas till müsli eller direkt i frukostfilen. Svampen är god att ha i grytor eller såser, antingen hel torkad eller så kan man mala ner svampen till ett pulver/krydda. Även torkad tomat är god att klippa ner i grytor eller att lägga in de torkade skivorna i olja och klippa ner i en vintersallad.

Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar