lördag 25 januari 2014

Nedräkning: 1 dag kvar

Nu börjar det pirra i magen men jag är både förväntansfull och skitnervös!
Tänk om, tänk om, tänk om...
Tänk om det inte alls har klarat sig några kycklingar de här sista dagarna. De sista tre dagarna är ju de mest kritiska eftersom det är då gulesäcken (gulan) ska dras in i kycklingens mage. Kycklingen ska också ligga rätt i ägget för att kunna nå hinnan och ha sönder den. Den ska också vara tillräckligt stark för att kunna slå hål på skalet och ännu mer ansträngning och styrka krävs för att ta sig ut. När hålslaget är gjort ska kycklingens "navel" slutas och brista vilket också är ett kritiskt moment om gulesäcken inte hunnit dras in, då förblöder kycklingen. 
Och viktigast av allt är min uppgift, att hålla temperatur och fukt stadigt i kläckaren.

Magsår!!

Kycklingarnas hem är nästan helt klart! Värmetaket är på plats och fästmannen håller i skrivande stund på att snickra ihop locket, skruva fast gångjärn och lite finjusteringar som jag inte tänkt på.
Vilken tur att han är hemma nu, min fina man! Han håller mina nerver i schack!

Jag hoppas på att det börjar hända någonting inom ett dygn och såklart blir det uppdateringar direkt! Men mest troligt börjar det imorgon eftermiddag/kväll eller natten mot måndag om det vill sig illa. Sambon åker ju på måndag morgon och han vill så gärna vara med under i alla fall ett kläck, hoppas!!
Hörs senare idag =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar